Støt arbejdet via MobilePay 106773 — 100% går til dokumentation, dialog og bedre parkering i København Læs mere →

Skulle vi finde løsninger?

Lad os tage JA-hatten på.

Tak til Konservative i København for at kæmpe for vores parkeringspladser. Det fortjener anerkendelse.

For vi tror faktisk gerne på, at nogle partier “kom til” at stemme for nogle alt for rigide planer uden helt at forstå konsekvenserne. Måske vidste man ikke, hvad det reelt betød, da man fjernede omkring 70 procent af parkeringspladserne i Middelalderbyen. Måske havde man ikke fået regnet på konsekvenserne. Måske havde man glemt at spørge borgerne, detailhandlen, håndværkerne, de ældre, de handicappede og de helt almindelige københavnere, der hver dag skal få en hverdag til at fungere.

Man gjorde det bare.

Og nu står vi her.

I over et år har beboere, kunder, erhvervsdrivende og håndværkere oplevet chikane forklædt som byudvikling. Bænke placeret på vejbaner. Parkeringspladser fjernet. Skilte og regler, som mange ikke kan gennemskue. P-vagter, der flittigt uddeler bøder. Flere steder er bøderne mere end fordoblet. Det ligner mere og mere en pengemaskine end en gennemtænkt parkeringspolitik.

Samtidig er omkring 1.000 pladser taget ud til el-delebiler, hvor en meget stor del reelt står til rådighed for private operatører som GreenMobility. Igen uden tilstrækkelig dokumentation for, at det faktisk virker, og uden at borgerne har fået en fair behandling.

Men lad os blive i den positive energi.

Det er aldrig for sent at rette en fejl.

Nu er tiden kommet til, at flere politikere på Københavns Rådhus træder frem og siger: Det her blev for meget. Det her gik for langt. Det her skal laves om.

Ikke lange sylteprocesser. Ikke flere rapporter, der ender i skuffer. Ikke flere dårlige undskyldninger.

Sorte poser over skiltene. Bænkene væk fra vejbanerne. Parkeringspladserne tilbage. Og så en ny proces, hvor borgerne faktisk bliver hørt, og hvor løsningerne kan fungere i virkeligheden.

Foreningen Ja tak til Parkering har med over 10.000 medlemmer vist, at dette ikke er en lille sag. Det handler om hverdagen i København. Om adgang. Om rimelighed. Om respekt for dem, der bor, arbejder, handler og lever i byen.

Så spørgsmålet er enkelt:

Hvem på Rådhuset fortryder nu de beslutninger, der har gjort parkeringssituationen i København urimelig?

Vi kender allerede et eller to partier, der er på vej i den rigtige retning. Men vi ved også, at der er flere, som gerne vil være borgernes stemme.

Så kom frit frem.

Ja tak til Parkering stopper ikke med at synliggøre de fejl, denne parkeringspolitik skaber. Hver dag. Hver eneste dag.

Vi kan godt tilgive fejl.

Men kun hvis de bliver rettet.

Henrik Busch

10.05.2026

← Tilbage til blog