Støt arbejdet via MobilePay 106773 — 100% går til dokumentation, dialog og bedre parkering i København Læs mere →

Jeg modtager ofte direkte henvendelser fra borgere der er så frustrerede at det gør ondt helt ind i sjælen.

I går landede denne besked i min indbakke og jeg videregiver den hermed og som lovet anonymt:

Kære Henrik, 

Jeg håber, at du vil tage dig tid til at læse og forstå denne besked, fordi det her handler om langt mere end bare parkering. Det handler om menneskers hverdag, mentale sundhed, økonomi og livskvalitet.

De nye parkeringsændringer i København er ikke bare en praktisk udfordring – de påvirker menneskers hverdag, mentale sundhed og livskvalitet i langt højere grad, end kommunen og politikerne virker til at forstå.

Det handler ikke længere kun om at finde en parkeringsplads. Det handler om stress, frustration, søvnløse tanker og et familieliv, der bliver presset unødigt. Mange af os oplever dagligt en konstant uro omkring noget så basalt som at komme hjem fra arbejde og vide, at man måske skal bruge halvanden time på at cirkulere rundt i sit eget boligområde for at finde en plads.

Det påvirker os ikke kun psykisk og på livskvaliteten – det rammer os også økonomisk mere og mere. Mange ender med ekstra udgifter til transport, parkering, bøder eller dyre alternativer, fordi situationen er blevet så uholdbar. Samtidig betaler vi allerede ekstremt meget for at have bil i Danmark gennem afgifter, brændstof, forsikringer og parkeringslicenser.

Det er blevet normaliseret, at mennesker må planlægge hele deres liv omkring parkeringssituationen. Det kan simpelthen ikke være meningen.

Personligt mærker jeg tydeligt, hvordan det påvirker min mentale sundhed og min livskvalitet. Ikke kun lidt men meget! Overskuddet forsvinder. Tiden med familien bliver mindre. Humøret bliver dårligere. Og jeg er langt fra den eneste. Jeg hører konstant fra naboer, venner og familie, hvor psykisk belastede de også er blevet af situationen.

En fortalte:
“Jeg blev nødt til at betale næsten 700 kroner for transport til skadestuen, fordi jeg ikke turde tage bilen. Jeg vidste, at jeg ikke ville kunne finde parkering bagefter.”

En anden sagde:
“Jeg besøger ikke min syge mor så ofte længere, fordi jeg sidst brugte halvanden time på at finde parkering, da jeg kom hjem.”

Og en familie fortalte:
“Vi blev nødt til at gå tidligt fra en 60-års fødselsdag for at have en chance for at finde parkering i nærheden af vores lejlighed.”

Er det virkelig sådan, vi ønsker at mennesker skal leve i Danmark?

Nogle vil måske sige, at bilejere bare “tuder” og ikke tænker på klimaet. Men sandheden er, at langt de fleste mennesker ikke har bil “bare fordi”. Det er ekstremt dyrt at have bil i dag. Folk har bil af en årsag: arbejde, børn, sygdom, familie, transportbehov eller et liv, der skal hænge sammen.

Og ja – vi ønsker også et bedre klima. Men hvis mennesker bliver presset psykisk, får stress og mister overskuddet i hverdagen, hvordan skal de så samtidig kunne være ressourcestærke borgere med overskud til resten af livet?

Der mangler fuldstændig forståelse for de menneskelige konsekvenser af den politik, der føres. Det føles som om, at almindelige menneskers hverdag, økonomi og mentale sundhed bliver ofret for symbolpolitik, uden at man reelt lytter til dem, der bliver ramt.

Samtidig betaler beboere enorme summer for parkeringslicenser, uden at kommunen sikrer nok pladser til dem, der faktisk bor i områderne. Hvordan kan det være rimeligt?

I Valby – særligt omkring stationen – er situationen helt grotesk. Efter cirka klokken 14:30 er det nærmest umuligt at finde en plads. Beboere deler allerede de få pladser med pendlere, erhvervskøretøjer, tomme elbil-pladser og delebilsordninger. Lige ude foran mit vindue er der 4 parkeringspladser til delebiler og der er gennemsnitlig kun én der bliver brugt! Mange oplever derfor, at de betaler for noget, de reelt ikke har adgang til.

Det handler ikke om luksus. Det handler om helt almindelige menneskers mulighed for at få hverdagen til at fungere.

Derfor håber jeg inderligt, at kommunen og politikerne snart begynder at tage borgernes oplevelser alvorligt. Der er brug for løsninger, der tager hensyn til både klima og mennesker – ikke politik, hvor almindelige familier bliver klemt psykisk, økonomisk og praktisk hver eneste dag.

Til sidst vil jeg gerne rose jer for det enorme arbejde og engagement, I lægger i sagen. Jeg følger dagligt de opslag der kommer på Facebook. Det betyder virkelig meget, at nogen kæmper for at få vores stemmer hørt. Jeg er meget taknemmelig og håber oprigtigt, at kommunen og politikerne snart begynder at lytte og tager det alvorligt.

Ved ikke om mit skriv kan bruges til noget, men synes at vores mentale sundhed skal tydeliggøres. 

Rigtig god dag. 

MK

DET ER TRIST AT FOLK PRESSES SOM TILFÆLDET ER HER – jeg kan bekræfte at det IKKE er et enestående tilfælde men at mange hundrede har skrevet det samme til mig om livskvalitet, pres, stress, udfordringer med og om sammenhængskraft i hverdag og familie.

NU MÅ OG SKAL POLITIKERNE VÅGNE OP!

Den hetz og sygelige jagt på alle med fire hjul må stoppes!

Jeg opfordrer alle der har samme oplevelser eller noget på hjertet der minder om dette – dels at kontakte os i JA TAK TIL PARKERING og at møde op den 5. juni kl. 11.00 i Bibliotekshaven ved Christiansborg hvor vi holder vores generalforsamling – se mere på www.jataktilparkering.dk

Henrik Busch

13.05.2026

← Tilbage til blog