Af Henrik Busch
STOP vanviddet med tomme el- og delebilspladser
februar 19, 2026
Af: Henrik Busch
STOP vanviddet med tomme el- og delebilspladser i København
Kommunen har fjernet tusindvis af pladser til almindelige biler, men reserverer i stedet pladser til el- og delebiler, der står gabende tomme det meste af tiden.
På vores Facebook-side vælter det ind med billeder fra beboere over hele byen. Tomme pladser, afspærrede båse, chikane af bilister – mens vi andre kører rundt i kvartererne uden at kunne finde plads tæt på vores hjem.
Kommunen indrømmer selv, at evalueringen af delebils- og elbilspladser først kommer i slutningen af 2025. Vi kræver handling nu – ikke om halvandet år. Hvad svarer Rådhuset ??? – VI afventer!
Og mens vi betaler dyrt for licenser, har kommunen lejet pladser i private P-huse for 160 mio. kr. Hvorfor står delebiler og elbiler så ikke dér i stedet for at blokere gadebilledet?
Det er på tide at sætte en stopper for parkeringspolitikken, der diskriminerer flertallet af byens borgere.
Vi kræver:
• Øjeblikkelig evaluering af alle el- og delebilspladser
• At tomme pladser gøres fleksible og åbnes for almindelige bilister
• At kommunen respekterer borgernes hverdag – ikke ideologiske eksperimenter
Fik i går et brav fra kommunen som svar og det svar er ikke godt nok – vi kræver handling NU.
Del budskabet – jo flere vi er, jo sværere er vi at overhøre.
-
-
-
Pressemeddelelse
Ja tak til Parkering: Positivt skridt i den rigtige retning – men arbejdet er langt fra færdigt Foreningen Ja tak til Parkering hilser den nye aftale om parkering, mobilitet og byliv i…
